کنترل گرد و غبار حاصل از فرآیند تولید کامپوزیت بوسیله مکنده صنعتی

27 خرداد 1396

مواد کامپوزیتی ترکیباتی هستند که از دو یا چند ماده مختلف تشکیل شده اند. در فرآیند های تولید این مواد، به وجود آمدن گرد و غبار امری اجتناب ناپذیر است. کنترل این ذرات خطرناک امری چندان ساده نبوده و نیازمند استفاده از تجهیزات کارآمدی می باشد. از بین بردن گرد و غبار موجود در هوا و ضایعات تولید شده، در بهبود کیفیت محصولات، پایین آمدن هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش ایمنی کارکنان تاثیر گذار است. مکنده صنعتی، دستگاه مناسبی جهت رفع آلودگی ها در فرآیند های تولید کامپوزیت می باشد. در این مقاله به بررسی انواع آلودگی های خطرناک ایجاد شده در حین تولید کامپوزیت و راه کار های حذف و کنترل آن ها پرداخته می شود.

 

انواع گرد و غبار ایجاد شده در فرآیند تولید کامپوزیت

گرد و غبار سیلیکونیگرد و غبار در مراحل مختلف تولید کامپوزیت یافت می شود. در صورت عدم کنترل آن، این ذرات به راحتی وارد چشم ها و ریه انسان شده و موجب سوزش می شوند. با جمع شدن این ذرات در مناطق با دسترسی دشوار نیز احتمال خطر اشتعال آن ها وجود خواهد داشت. ریخته شدن گرد و غبار حاصله بر روی سطح، حتی می تواند موجب لغزش یا سقوط افراد شود. گرد و غبار سیلیکونی، فیبر کربن، نانو لوله کربن، رزین و گرد و غبار قابل اشتعال انواع مختلف این ذرات هستند که به معرفی و بررسی آن ها می پردازیم.

 

گرد و غبار سیلیکونی

بیشتر مواد خام کامپوزیتی و محصولات کامپوزیتی قالب دار همراه با سیلیکون بلوری هستند. این مواد شامل شن و ماسه، کوارتز، کربنات کلسیم، سنگ گچ، میکا و مواد دیگر مورد استفاده در تولید پلیمر های ریخته گری و  بسیاری از محصولات کامپوزیتی دیگر می باشند. در ابعاد کوچکتر، سیلیکون بلوری تبدیل به گرد و غبار شده که با ورود به ریه در دراز مدت موجب بیماری سیلیکوزیس می گردد.

 

گرد و غبار فیبر کربن و نانو لوله کربن

تولید کامپوزیتگرد و غبارات فیبر کربن، به دلیل رسانایی الکتریکی، ذرات خطرناکی برای قطعات الکترونیکی هستند. در صورت انباشت این گرد و غبار، کامپیوتر ها و دیگر دستگاه های دیجیتال آسیب می بینند. این ذرات همچنین می تواند موجب آسیب به ریه شود. نانو لوله های کربن با قدرت تخریب بالاتر، حتی در حد آزبست نیز آسیب شدیدی به ریه می زنند. این ذرات همچنین باعث ایجاد سوزش در چشم ها و پوست می شوند.

 

گرد و غبار رزین

چند نوع گرد و غبار رزینی در تولید کامپوزیت ها رایج است که همه آن ها از نظر خطرناک بودن، یکسان نیستند. برای مثال هیچ نوع اثر نامطلوب برای رزین های ترمو پلاستیک یافت نشده است. در صورتیکه رزین بیسمالیمید حرارت دیده می تواند موجب آسیب به چشم ها، بین و گلو شوند. گرد و غبار ناشی از رزین پلی اورتان نیز سمی می باشد.

 

گرد و غبار قابل احتراق

در نهایت، حتی ذراتی که خطری نداشته باشند نیز می توانند با انباشته شدن موجب احتراق شوند. کارمندان بخش های تولید کامپوزیت با استفاده از روش های شناخت گرد و غبار نیز، قادر به تشخیص این ذرات خطرناک نیستند.

 

استفاده از مکنده صنعتی جهت جمع آوری گرد و غبار کامپوزیت

مکنده صنعتی جمع کننده گرد و غبار قرار گرفتن در معرض گرد و غبار های کامپوزیت، می تواند موجب خطرات جبران ناپذیری چون بیماری اگزما و حتی سرطان ریه شوند. یکی از بهترین راه های جلوگیری از این خطرات، از بین بردن گرد و غبار های خطرناک در محل تولید آن ها می باشد. دستگاه مکنده صنعتی با ساختار های مخصوص، این نیاز تولید کنندگان کامپوزیت را بر طرف می نماید. جاروبرقی ها ذرات ریز را بلافاصله بعد از تولید، به دام انداخته و از انتشار آن ها در محیط جلوگیری می نماید.

 

ویژگی های جاروبرقی صنعتی جمع کننده گرد و غبار کامپوزیت

جاروبرقی ها با استفاده از یک پمپ مکش و با ایجاد خلا در مخزن، موجب مکش ذرات می شوند. فیلتر یکی از بخش های مهم این دستگاه در به دام اندازی ذرات ریز دارد. جاروبرقی های با فیلتر هپا یا ULPA با گیر انداختن ذرات ریز تا سه دهم میکرون، دستگاه مناسبی جهت جمع آوری گرد و غبار ناشی از فرآیند های تولید کامپوزیت می باشد. بهبود ایمنی نیروهای کار و بهبود کیفیت محصولات از مزایای استفاده از این جاروبرقی ها می باشد.

 

انواع مکنده های جمع آوری گرد و غبار کامپوزیت

MMRO_PaintingHangar.55afa2e3099d1با اتصال مکنده های مرکزی به بخش های تولیدی می توان گرد و غبار کامپوزیت را در منبع جمع آوری نمود. سیستم های مکنده مرکزی پرتابل با امکان جابجایی نیز، گزینه ایده آلی برای حرکت در محیط کار به نظر می آیند. همچنین در بعضی محیط ها گرد و غبار اشتعال زا، ممکن است خطرساز باشد. در این محیط ها از جمله محل رنگ آمیزی هواپیما، مکنده های ضد انفجار می توانند از رخدادن انفجار جلوگیری نموده و ایمنی کاربر را حفظ نمایند.

لینک های مفید:

جاروی صنعتی : فهرست دستگاه های نظافتی

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: