پارامترهای انتخاب جاروبرقی مناسب صنایع غذایی

4 اردیبهشت 1398

برای یک کارخانه تولید مواد غذایی چگونه می توان جاروبرقی صنعی مناسب انتخاب نمود؟ نخستین گام برای تهیه یک دستگاه مناسب و کارآمد شناخت ویژگی های محیط و شرایط کاری می باشد. قدرت یک جاروبرقی صنعتی همیشه با توان موتور سنجیده نمی شود بلکه دو مؤلفه اصلی با عنوان های قدرت مکش (waterlift) و سرعت مکش (airflow) وجود دارد که عملکرد جاروهای صنعتی را توصیف می نماید. پس از بررسی محیط کارخانه صنایع غذایی و یافتن شرایط، حساسیت ها و محدودیت های پیش رو، ویژگی های جاروبرقی صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد تا بهترین گزینه متناسب با شرایط انتخاب شود.

سرعت مکش جاروبرقی صنعتی

حجم هوایی که در واحد زمان از دهانه مکش جاروبرقی صنعتی عبور می کند، سرعت مکش آن جارو است. جریان هوای به وجود آمده آلودگی ها را با خود حمل نموده و از طریق لوله خرطومی به درون مخزن دستگاه منتقل می کند. جاروهای دارای سرعت مکش بالا برای جمع آوری آلاینده های سبک تر و ریزتر مناسب هستند و این پارامتر با واحد متر مکعب بر ساعت سنجیده می شود.

 

قدرت مکش جاروبرقی صنعتی

قدرت مکش یا میزان خلأ توانایی جاروبرقی در کندن آلودگی های سخت تر و چگال تر می باشد و واحد سنجش آن میلی متر آب است. برای جمع آوری موادی مانند مایعات، روغن، ذرات جامد سنگین و سایر آلودگی های سنگین مکنده ای با قدرت مکش بالا لازم است.

 

انتخاب جاروبرقی صنعتی مناسب صنایع غذایی

دستگاه های جارو برقی صنعتی در انواع گوناگونی طراحی و تولید شده اند و به این ترتیب نیازهای مختلف در کارخانه صنایع غذایی به شکل های مختلف برآورده خواهد شد. با توجه به حساسیت بهداشتی بالا در صنایع غذایی باید از مکنده هایی استفاده شود که مخزن آن ها از جنس استنلس استیل تولید شده باشد. جاروها در مدل صنعتی دائم کار دارای موتور توربینی و مدل های نیمه صنعتی دو یا سه موتوره به بازار عرضه شده اند. برای کاربردهای پیوسته و طولانی مدت بدون تردید استفاده از جاروبرقی صنعتی دائم کار ضرورت دارد و جهت کاربردهای کوچک تر امکان بهره گیری از جاروهای نیمه صنعتی فراهم است.

 

جاروبرقی صنعتی قدرتمند

همان طور که به موضوع حساسیت بالای صنایع غذایی اشاره شد، نظافت کارخانه ها و واحدهای تولیدی مواد غذایی بخش مهمی از فرآیند تولید و فرآوری مواد غذایی به شمار می آید و محیط، تجهیزات و ماشین آلات باید به طور مداوم و منظم تمیز گردند. دستگاه های جاروبرقی صنعتی سه فاز در گروه قدرتمندترین جاروهای صنعتی قرار می گیرند. به کارگیری آن ها در کارخانه صنایع غذایی یک ایده اقتصادی بسیار مهم خواهد بود؛ زیرا با یک بار هزینه برای تهیه جاروبرقی صنعتی پر قدرت، در بسیاری از هزینه های مربوط به نظافت و تعمیر و نگهداری صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

 

عملیات نظافت در صنایع غذایی با جاروبرقی صنعتی

در کارخانه های تولید کالاهای خوراکی در کنار بخش های عمومی محیط، دستگاه ها و ماشین آلات تخصصی باید به طور ویژه تمیز شوند. به عنوان مثال خطوط تولید، خطوط فرآوری، بسته بندی و … از جمله بخش هایی هستند که لازم است به صورت روزانه نظافت شوند و ضایعات و بقایای مواد از میان برداشته شوند. بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی بر انعطاف پذیری دستگاه های مکنده صنعتی تاکید دارند و می خواهند از تجهیزاتی استفاده نمایند که به راحتی در محیط جا به جا شده، ایمنی محیط و سلامت کارکنان را به مخاطره نیندازد، آلودگی ها را به طور کامل جمع آوری نماید و خود دچار زنگ زدگی نشود. جاروهای صنعتی قابل اطمینان بر همین اساس طراحی و تولید شده اند به گونه ای که با چالش های محیط های صنعتی به ویژه صنایع غذایی سازگاری دارند.

 

جاروبرقی آب و خاک مناسب صنایع غذایی

دستگاه های جاروبرقی صنعتی و نیمه صنعتی از توانایی مکش مایعات نیز برخوردار هستند و با توجه به این که در کارخانه های مواد غذایی هر دو آلاینده های جامد و مایع وجود دارد، جاروبرقی آب و خاک می تواند به عنوان بهترین گزینه برای نظافت شناخته شود. مخزن جاروبرقی باید از استیل ضد زنگ ساخته شده باشد تا زنگ زدگی و خوردگی به وجود نیاید.

 

انتخاب جارویی با فیلتراسیون کارآمد

به منظور محافظت از واحدهای تولید و پردازش مواد غذایی در برابر منابع مختلف آلودگی، باید اندازه ذرات را در نظر گرفت. اندازه ذرات به فیلتر وابسته است، به این معنا که برای جمع آوری ذرات ریز و پودری علاوه بر فیلتر اولیه باید فیلتر ایمنی هپا بر روی دستگاه تعبیه گردد. وجود فیلتراسیون قوی و کارآمد بر روی جاروبرقی صنعتی از بازگشت ذرات جمع آوری شده به محیط جلوگیری به عمل می آورد و سطح بهداشت و تمیزی محیط را به میزان قابل توجهی ارتقا می دهد.

 

 

لینک های مفید :

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از محصولات

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: