دلایل اصلی انفجار و آتش سوزی در محیط های صنعتی و راهکار های مقابله با آن ها

16 تیر 1397

انفجار و آتش سوزی در صنایع مختلف همواره هزینه های هنگفتی را به دولت ها و شرکت ها تحمیل نموده است. بطور متوسط حدود ۳۷هزار رخداد آتش سوزی در صنایع و بخش های تولیدی جهان روی می دهد که باعث مرگ یا آسیب افراد و یا تحمیل هزینه های هنگفت می شود. برای جلوگیری از این رخداد ها، آگاهی از دلایل آن ها، رعایت نکات ایمنی در کنار استفاده از تجهیزات نظافتی ایمن مانند مکنده ضد انفجار اهمیت دارد.

 

عوامل انفجار و آتش سوزی در محیط های صنعتی و راهکار های مقابله با آن ها

گرد و غبار قابل احتراق

گرد و غبار انفجاریدر صنایع مهمی مانند غذایی، فلزی، شیمیایی، دارویی و تولیدی، گرد و غبار قابل احتراق از دلایل اصلی آتش سوزی است که اغلب نادیده گرفته می شوند. در این صنایع مواد شامل مواد غذایی، شیمیایی یا فلزی در ابعاد بزرگ خطری ندارند اما در شکل گرد و غبار می توانند باعث سوختن و احتراق گردند. این گرد و غبار به خودی خود خطرناک نیستند اما انباشت بیش از حد آن ها در محیط و معلق بودن آن ها یا وجود عامل دیگری مثل جرقه یا شعله می تواند باعث خطرناک شدن گرد و غبار شود.

مقابله با گرد و غبار اشتعال زا

عنصر اصلی در آتش سوزی و انفجار گرد و غبار اشتعال زا، وجود خود این گرد و غبارات است. بنابراین با جمع آوری منظم این گرد و غبار می توان از انباشته شدن سطح خطرناکی از این ذرات جلوگیری نمود تا حادثه ای رخ ندهد. استفاده از غبار گیر صنعتی، یک راهکار عملی ایده آل برای حذف چنین ذراتی می باشد. البته با توجه به خطر انفجار ناشی از جمع آوری این مواد، دستگاه مکنده باید دارای خاصیت ضد انفجاری باشد. این دستگاه ها با نام مکنده ضد انفجار شناخته می شوند که با برخورداری از استاندارد ATEX افراد حاضر در محیط را در برابر خطرات ناشی از حضور ذرات انفجاری و قابل اشتعال محافظت می نمایند.

 

فرآیند هایی مانند جوش کاری و برش کاری

مکنده صنعتی جمع کننده مواد خطرناکفرآیند هایی مانند جوش کاری یکی از علل عمده آتش سوزی در تمام صنایع است. این فرآیند ها به دلیل ایجاد جرقه و مواد مذاب با دمایی تا حدود ۵۰۰ درجه سانتی گراد بسیار خطرناک هستند. پرتاب جرقه های پر حرارت به اطراف، می تواند باعث آسیب دیدن شدید افراد و تجهیزات و تحمیل هزینه های سنگین گردد.

مقابله با خطرات فرآیند های تولید جرقه

یک راه حل ساده برای جلوگیری از خطرات ناشی از این فرآیندها، استفاده از روش جایگزین است که شاید چندان عملی نباشد. راهکار عملی تر استفاده از تجهیزات نظافتی کارآمد برای کنترل و جمع آوری مواد خطر آور است. مثلا برای جمع آوری دود و فیوم جوشکاری قبل از انتشار در محیط، می توان از مکنده های صنعتی مخصوص استفاده نمود. مکنده مخصوص جمع آوری این مواد دارای یک سنسور است که به محض انتظار ذرات و گاز ها، روشن شده و چند ثانیه بعد از جوشکاری خاموش می گردد.

 

گاز های و مایعات اشتعال زا

مکنده انتقال مواد اشتعال زااین آتش سوزی ها اغلب در صنایع شیمیایی رخ داده و خطرات جبران ناپذیر سهمگینی را به بار می آورد. انفجار ناشی از گاز ها و مایعات اشتعال زا می تواند سبب مرگ افراد و تحمیل هزینه های سنگین به صنایع شود.

جلوگیری از حوادث ناشی از گاز ها و مایعات اشتعال زا

برای کاهش خطرات ناشی از گاز ها و مایعات اشتعال زا باید راهکار هایی در نظر گرفته شود. برخورداری از اطلاعات ایمنی از مایعات موجود در محل کار از طریق دفترچه اطلاعات محصولات و نگهداری صحیح این مواد یکی از این راهکار هاست. همچنین باید از ایجاد جرقه در نزدیکی چنین موادی جلوگیری نمود. بنابراین مکنده صنعتی مورد استفاده در این محیط ها برای جمع آوری مواد اشتعال زا یا نظافت محیط باید دارای خاصیت ضد انفجاری باشد.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: