شستشوی بناهای تاریخی با استفاده از واترجت صنعتی

5 آبان 1397

یکی از مهم ترین چالش ها در شستشوی نماها و بناهای مرتفع سایز منحصر به فرد بیشتر ساختمان هایی که باید نظافت و شستشوی شوند. استفاده از ابزار های دستی مانند کیت نماشوی بعلت دشوار بودن دسترسی به بخش های مرتفع ساختمان ها و دلایل دیگر، نتیجه دلخواه را در پی ندارد. گاهی اوقات ذرات ریز آلودگی در داخل بافت یک بنای تاریخی نفوذ کرده و امکان تشخیص متریال اصلی بنا از آلودگی را غیر ممکن می کند. این آلودگی ها به مرور می توانند ساختار یک بنای تاریخی را دچار فرسودگی و آسیب کنند، بدون اینکه افراد متوجه آن بشوند. استفاده از واترجت صنعتی با تجهیزات خاص ایمنی راهکار مناسبی برای شستشوی چنین میراث های فرهنگی و تاریخی مهم می باشد.

ضرورت نگهداری از بناهای تاریخی

استفاده از واترجت صنعتی برای شستشوی بنای تاریخیآثار باستانی و تاریخی شامل ساختمان ها و مجسمه های قدیمی دارای قدمت بالایی بوده و عوامل مختلفی آن ها را تهدید می کند. با توجه به حفظ و نگهداری این ابنیه، امور جلوگیری از نابودی یا آسیب آن ها بایستی مد نظر قرار گیرد. مثلا باقی ماندن آلودگی های مختلف بر روی این بناها می تواند در دراز مدت سنگ های آن ها را دچار گسستگی نماید. در نتیجه شستشوی این بناها و زود آلودگی از آن ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 

 

نکات ایمنی شستشوی بناهای تاریخی

بدلایل محافظتی، برداشتن لایه های آلودگی از بناهای تاریخی در یک مرحله ضرورت دارد. برای مثال پاشش آب بیش از حد بر روی سطح سنگ طبیعی می تواند باعث افزایش در مقاومت پخش بخار و در نهایت فروپاشی ساختار بنا شود. بنابراین حذف آلودگی از روی بناهای تاریخی بایستی با احتیاط و دقیق انجام گیرد. این فرآیند باید با نظارت کامل کارشناسان مرمت و بازسازی بنا ها به انجام برسد. یک بازبینی بصری کلی اغلب کافی نبوده و باید تست اثربخشی فرآیند شستشو با واترجت صنعتی در یک بخش کوچک بررسی شود.

استفاده از واترجت صنعتی

استفاده از واترجت صنعتی برای شستشوی بنای تاریخیواترجت صنعتی یک شوینده فشار قوی است که از جریان آب پر فشار برای حذف آلودگی ها استفاده می نماید. این دستگاه کاربرد های متنوعی از جمله در شستشوی نماها و بناهای ساختمان ها و یا بناهای تاریخی دارد. در این زمینه اعمال فشار آب کافی و مناسب به گونه ای که اثربخشی و عدم آسیب اتفاق بیفتد، مد نظر است. رعایت فاصله مناسب با بنا، یکی دیگر از موارد مهم در استفاده از واترجت صنعتی برای نوسازی و شستشوی بناهای تاریخی می باشد. سطحی که آب خروجی از واترجت آنرا پوشش می دهد، نکته دیگری در ارتباط با این روش به حساب می آید. استفاده از نازل شستشوی با زاویه عریض، سطح بیشتری را پوشش می دهد اما در مقایسه با نازل نقطه ای از توان نظافتی کمتری برخوردار است. البته پهنای کم نازل نقطه ای مناسب شستشوی سطوح وسیع نیست. بنابراین بهتر است از نازل متغیر برای شستشوی سطوح استفاده شود تا در صورت لزوم زاویه پاشش آب تغییر پیدا کند. واترجت آب گرم به دلیل افزایش  ۶۰ درصدی سرعت نظافت و همچنین سرعت خشک شدن سطح، برای شستشوی نماهای و بناهای مرتفع کاربرد دارد. عدم نیاز به مواد شیمیایی به منظور نظافت بناها از دیگر مزیت های واترجت می باشد.

نمونه ای از شستشوی بناهای تاریخی و فرهنگی با واترجت

یادبود لینکلن در آمریکا یکی از بناهای مهم تاریخی است که بوسیله واترجت صنعتی شستشوی می شود. این بنای مرمری هر دو سال یکبار با استفاده از واتر جت شستشوی می گردد. یادبود ملی کوه راش مر یکی دیگر از این بناهای مشهور است که با استفاده از واترجت صنعتی شستشوی شده است. این بنا شامل کنده کاری های بزرگی روی یک کوه است که از سالیان قبل به جای مانده و مراقبت از آن مورد توجه می باشد.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: