چگونه استفاده صحیح و ایمنی از دستگاه واتر جت داشته باشیم؟

18 فروردین 1396

امر نظافت و شستشوی سطوح از جمله فعالیت های مهم در تمامی محیط های خانگی، صنعتی، تجاری و .. می باشد. جاروب نمودن، شستشوی سطح و حتی ضدعفونی سطح زمین و تجهیزات، مهم ترین فعالیت های نظافتی می باشند. نحوه انتخاب مناسب و استفاده ایمن از این دستگاه ها، منجر به دستیابی افراد به نتیجه مورد نظر شده و ایمنی آن ها را حفظ می نماید. واترجت یکی از این دستگاه های نظافتی می باشد، که بعلت استفاده از آب پر فشار از نظر نکات ایمنی دارای اهمیت ویژه ای است. واتر جت صنعتی و خانگی به منظور شستشوی سطح زمین، خودرو … ، رفع آلودگی های تجهیزات و قطعات، رنگ بری و حتی تخریب بتن بکار می روند.

 

راه اندازی واتر جت

راه اندازی یک کارواش صنعتیدستگاه واتر جت که برای انجام عملیات شستشو در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد، از یک پمپ فشار قوی، تفنگی، شلنگ فشارقوی، لسن و نازل تشکیل شده است. کاربر قبل از استفاده از این دستگاه، می بایست با نحوه شروع کار و عملکرد آن بطور کامل آشنا شده تا بتواند بطور موثر به انجام امور نظافتی بپردازد. واترجت هایی که از سوخت فسیلی استفاده می نمایند، می بایست بطور کامل سوخت گیری کنند. در ادامه نصب لنس و نازل در دستور کار قرار گرفته و به کمک یک شلنگ معمولی نیز می بایست اتصالی بین واترجت و یک منیع آب ورودی برقرار نمود. در این زمان دستگاه آماده استفاده بوده و با فشار دادن دکمه روشن خاموش و تفنگی، عملیات قابل انجام است.

 

نکات ایمنی جهت استفاده از واترجت

کارواش صنعتی و استفاده ایمن از آنواتر جت ها در فشار کاری متفاوتی عرضه می شوند و خریداران می بایست این موضوع را در خرید و هنگام استفاده از این دستگاه ها مورد توجه قرار دهند. نحوه استفاده مناسب و صحیح نیز در دستیابی به نتیجه و عدم آسیب به اپراتور دارای اهمیت است. برای افزایش سطح ایمنی و جلوگیری از آسیب، در وهله اول می بایست مواردی چون مهیا بودن شرایط جسمی و عدم خستگی، آرام بودن شرایط جوی و موانع محیطی بررسی شود. در ادامه به تفصیل به دیگر نکات می پردازیم.

 

پوشیدن تجهیزات حفاظتی

واترجت صنعتی و استفاده ایمن از آنبا استفاده از تجهیزات حفاظتی مانند عینک و دستکش می توان بطور ایمن تر از واترجت بهره برد. استفاده از عینک از پرتاب شدن ذرات سطح مورد شستشو به چشم بخصوص برای واترجت های با فشار بالا جلوگیری می نماید. همچنین از بخش های مهمی که در خطر آسیب قرار دارد، دست ها می باشد. بنابراین استفاده از دستکش مناسب، این آسیب های احتمالی را بر طرف می نماید.

 

مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه

واتر جت ها در انواع مختلفی تولید شده اند و کاربر می تواند برای دستیابی به اطلاعات آن ها از دفترچه راهنمای آن ها استفاده نماید. نحوه استفاده و نکات ایمنی مخصوص هر دستگاه در این دفترچه توضیح داده شده است. بنابراین با صرف زمان کم جهت مطالعه دفترچه راهنما، می توان از خطرات احتمالی آگاهی کسب کرد.

 

عدم استفاده از واتر جت دیزلی و بنزینی در فضای بسته

واترجت دیزلیواترجت های دیزلی یا بنزینی بعلت انتشار کربن مونو اکسید در حین کار، آلودگی هایی را در محیط منتشر می نمایند. با استفاده از این واترجت ها در یک محیط بسته و محصور، مواد آلوده به دستگاه تنفسی افراد رفته و آسیب هایی را موجب می شوند. بنابراین توصیه می شود این شوینده فشار قوی در محیط های با تهویه مناسب استفاده شوند. همچنین بعلت سطح صدای مدل های بنزینی، این نوع واتر جت در محیط های بسته موجب ایجاد سر و صدای زیاد شده و بنابراین کم تر در فضاهای بسته به کار می آید.

 

توجه به محیط اطراف

کاربر می بایست در هنگام استفاده از واترجت، به کودکان در حال بازی، حیوانات و سیم های برق توجه نماید. اطلاع از این موارد، چند دقیقه قبل از انجام عملیات نظافت به جلوگیری از احتمال خطرات و آسیب ها کمک می نماید. همچنین در هنگام استفاده از این دستگاه، باید از هرگونه شوخی با آن و گرفتن آب بر روی افراد یا حیوانات پرهیز شود.

 

انتخاب نازل با زاویه پاشش مناسب

زاویه پاشش آب واتر جتزاویه پاشش آب خروجی از واتر جت ها، به زاویه نازل و طراحی آن بستگی دارد. برای جلوگیری از آسیب، بهتر است از زوایای پاشش بزرگ حدود ۴۰ درجه آغاز شود. در صورتیکه این نحوه پاشش، آلودگی را برطرف نکرد، از نازل های با زاویه کوچک تر استفاده گردد. رعایت فاصله مناسب تا سطح نیز در جلوگیری از رخدادهای نامطلوب موثر است. بعلاوه نازل های با زوایای کوچک، نیاز به مراقبت بیشتری داشته و می بایست در فاصله ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. نازل مناسب همچنین برای سطوحی چون چوب، از احتمال آسیب آن جلوگیری می نماید.

لینک های مفید:

کارواش صنعتی : فهرست محصولات

کارواش خانگی : فهرست محصولات

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: