چند نکته ایمنی مهم در جمع آوری ذرات و غبارات سیلیکونی

4 اسفند 1397

سازمان های مرجع بین المللی در زمینه بهداشت و ایمنی محیط کار، توصیه های مهمی را در رابطه با حفظ شرایط استاندارد محیط داشته اند. در این بین، بخشی از توصیه های این سازمان ها به جمع آوری ایمن گرد و غبار سیلیکونی اختصاص دارد که با استفاده از جاروبرقی صنعتی و یا دستگاه سویپر انجام می شود. در این مقاله توصیه های مهم ایمنی و بهداشت محیط در چنین فضاهایی بیان می گردد.

استفاده از سوییپر مجهز به فیلتر گرد و غبار

نظافت گرد و غبار سیلیکونیسوییپر صنعتی دستگاهی کارآمد برای نظافت محیط و جمع آوری آلودگی ها از سطح زمین می باشد. این دستگاه که از برس های نظافتی برای تمیز کردن سطح بهره می برد، اغلب بدون فیلتر ایمنی هپا هستند. بنابراین سوییپر تا زمانیکه عملکرد مناسبی دارد و به درستی نگهداری می شود، می تواند مشکلات احتمالی بهداشتی را به حداقل برساند. البته استفاده از فیلتر ایمنی هپا در ساختار سوییپر قطعا می تواند در جذب گرد و غبار های بسیار ریز سیلیکونی و جلوگیری از بازگشت آنها به محیط تاثیر گذار باشد. در این شرایط سطح بهداشت محیط ارتقا یافته و خطرات ناشی از گرد و غبار سیلیکونی، کارکنان را تهدید نمی کند.

 

اصول نظافت سطوح

طبق استاندارد های ایمنی محیط کار، بجز در موارد خاصی، نظافت گرد و غبار سیلیکونی با دستگاه سوییپر توصیه نمی شود. این موارد شامل نظافت مرطوب ( نظافت محیط با سوییپر مجهز به سیستم پاشش آب)، استفاده از جاروبرقی با فیلتر هپا یا هر روش دیگری است که آسیبی را متوجه کارکنان نکند. روش هایی در این زمینه مد نظر است که موثر باشند و خطرات یا آسیب هایی را در پی نداشته باشند. به بیان بهتر، نظافت با سوییپر ( بدون آب) در صورتی برای گرد و غبار سیلیکونی پیشنهاد می شوند، که دو روش نظافت مرطوب یا جاروبرقی قابل استفاده نباشند. در ادامه مثال هایی بیان می شود که استفاده از روش نظافت مرطوب یا جاروبرقی امکان پذیر نیست.

نظافت مرطوب

سوییپر صنعتیاستفاده از آب زیاد می تواند موجب لغزنده شدن سطح زمین شود. همچنین تماس آب با پنل های الکتریکی، پریز ها و دیگر تجهیزات الکترونیکی ممکن است باعث ایجاد آسیب به تجهیزات یا رخ دادن خطر برق گرفتگی شود. تماس آب با فلزات مذاب نیز باعث ایجاد خطر انفجار می گردد. استفاده از آب، گرد و غبار را سفت کرده و نظافت آن ها را دشوار می نماید. ضمن اینکه بکارگیری آب به مقدار زیاد، اثرات نامطلوبی را در کیفیت محصولات نهایی می گذارد.

جاروبرقی

اگر حجم گرد و غبار و مواد حاوی سیلیکون زیاد باشد، نظافت و جمع آوری آن ها بطور موثر و کامل بوسیله جاروبرقی صنعتی امکان پذیر نیست. همچنین در محیط های تنگ و باریک امکان دسترسی جاروبرقی به آلودگی ها و نظافت سطح وجود ندارد.

آیا تمامی جاروبرقی ها به فیلتر هپا نیاز دارند؟

جاروبرقی صنعتیبرای جمع آوری گرد و غبار سیلیکونی با مکنده صنعتی نیازی نیست که از فیلتر هپا استفاده شود اما عدم تجهیز جاروبرقی به فیلتر هپا موجب قرار گرفتن کارکنان در معرض این گرد و غبار خطرناک می گردد. برای مثال انتشار گرد و غبار فرار بعد از فرآیند تخلیه ممکن است باعث دریافت گرد و غبار سیلیکونی بیش از حد مجاز شود. بنابراین استفاده از فیلتر هپا برای حفظ ایمنی و سلامت کارکنان oضروری است.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: