مدیریت استفاده ایمن و صحیح از واترجت صنعتی

18 اسفند 1397

واترجت صنعتی ، از جمله پر کاربرد ترین دستگاه های نظافتی مکانیزه است که به منظور شستشوی سطوح آلوده و حذف انواع لایه های نامطلوب استفاده می گردد. این دستگاه که از آب پر فشار برای حذف آلودگی های عمیق بهره می برد، بایستی بصورت صحیح و ایمن بکار گرفته شود. در این مقاله نکات مهم در جهت حفظ ایمنی و سلامت کاربر و دیگر افراد در حین استفاده از دستگاه واترجت مورد بررسی قرار می گیرد.

معرفی واترجت صنعتی

ایمنی واترجت صنعتیدستگاه واترجت صنعتی از آب فشار قوی برای حذف آلودگی ها و لایه های نامطلوب مانند زنگ یا رنگ و یا آلودگی های روغنی و چرب بهره می برد. افزایش فشار آب ورودی به دستگاه بوسیله یک پمپ فشار قوی انجام می گیرد. بخش های دیگر این دستگاه یک منبع انرژی مانند موتور الکتریکی یا موتور دیزلی و بنزینی، سیستم کنترلی، شلنگ فشار قوی، پمپ، نازل و دیگر تجهیزات جانبی می باشند. از تجهیزات جانبی مناسب برای عملکرد بهتر دستگاه واترجت می توان به نازل های با زاویه مختلف، نازل زمین شوی و برس های شستشو اشاره نمود.

 

ضرورت توجه به استفاده صحیح و ایمن از واترجت

واترجت صنعتی به مانند هر دستگاه دیگری بایستی کاملا اصولی و با رعایت موارد ایمنی مورد استفاده قرار گیرد. فشار آب خروجی از دستگاه از مهم ترین موارد مرتبط با واترجت است که باید به آن توجه شود. کاربر دستگاه باید به دقت لنس و نازل را در دست بگیرد و اثرات مخرب آب بسیار پر فشار برای سطوح حساس یا افراد نیز بایستی مد نظر قرار گیرد. در ارتباط با دستگاه واترجت صنعتی و ایمنی آن، مسئولیت هایی متوجه کارفرما، مسئول دستگاه، کاربر، مدیریت شرکت ها و حتی مراجعین به محل عملیات شستشو می باشد. عدم توجه به مسائل ایمنی کار با واترجت، می تواند به سطح مورد نظر، کاربر و یا افراد در حال تردد آسیب برساند.

آموزش کاربر

ایمنی واترجت صنعتیکاربر واترجت صنعتی بایستی، آشنایی کاملی با نحوه استفاده از دستگاه و اصول ایمنی مرتبط با آن داشته باشد. اصول استفاده و ایمنی واترجت شامل اصول مرتبط با عملکرد سیستم، بخش های کنترلی، شلنگ فشار قوی، نازل و نگهداری تجهیزات است. در مورد عملکرد سیستم، کاربر باید با خطرات و مشکلات احتمالی در صورت نقص عملکرد دستگاه و اقدامات اضطراری مرتبط با آن ها آشنا شود. در مورد شلنگ فشار قوی، استفاده از کوپلینگ مناسب و بررسی و محافظت از شلنگ توسط کاربر مد نظر است. همچنین در ارتباط با نازل واترجت، کاربر واترجت باید با نحوه انتخاب نازل آشنا شود. ضمن اینکه کاربر بایستی دستورالعمل استفاده از تجهیزات حفاظتی حین کار با واترجت را بداند.

 

شناسایی موارد تهدید کننده ایمنی کار با واترجت صنعتی

اولین گام در جهت مدیریت خطرات همراه با عملیات واترجت صنعتی، شناسایی تمامی خطرات با بررسی محیط کار و شرایط دستگاه می باشد. این موارد تهدید کننده شامل آسیب های برش یا آسیب ناشی از آب پر فشار، پرتاب شدن ذرات ریز روی سطح و آسیب های مواد شیمیایی می شود.

اصول ایمنی کار با واتر جت

ایمنی واترجت صنعتیابتدا باید خطرات موجود در محیط کار دستگاه واترجت صنعتی بر طرف شوند. بعلاوه دستگاه واترجت را قبل از استفاده بایستی بطور دقیق بررسی نمود تا از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل شود. نازل واترجت نیز قبل از شروع کار با دستگاه بایستی بطور دقیق بررسی شود تا خرابی و آسیب قبل از ایجاد صدمه شناسایی گردد. کاربر واترجت صنعتی باید از تجهیزات حفاظتی ویژه استفاده نماید. پوشش محافظ چشم یکی از این تجهیزات است که از کاربر در برابر پرتاب آلودگی ها در اثر آب پر فشار محافظت می کند. در انجام عملیات های سنگین نیز استفاده از لباس محافظ برای کاربر ضرورت دارد. تجهیزات ایمنی اپراتور واترجت شامل کلاه ایمنی، عینک محافظ، گوشی محافظ، ماسک، لباس عایق و دستکش مناسب می گردند. همچنین در واترجت های الکتریکی باید از سالم بودن کابل برق و عدم وجود آب و برق در کنار هم اطمینان حاصل گردد تا از خطر برق گرفتگی جلوگیری شود.

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: