کنترل گرد و غبار سیلیس با جاروبرقی صنعتی

19 فروردین 1398

سیلیس ماده ای متداول است که در سنگ، ماسه، تخته سنگ، زغال و برخی دیگر از مواد آلی و معدنی وجود دارد. در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، مقادیر زیادی سنگ و ماسه مصرف می شود و بر روی سنگ ها عملیاتی مانند برش، شکستن، سوراخ کردن، خرد کردن و … صورت می گیرد و در صنایع و معادن نیز منفجر کردن و آسیاب کردن سنگ ها عملی متداول است. هنگام انجام چنین عملیاتی سیلیس موجود در ساختار سنگ در هوا انتشار پیدا می کند. استنشاق ذرات سیلیس سبب بروز بیماری شغلی سیلیکوزیس می شود که سیستم تنفسی نیروهای انسانی و کارکنانی که در معرض تماس با این ذرات قرار دارند، با خطرات جدی رو به رو باشد. جاروبرقی صنعتی می تواند یک از شیوه های مبارزه با گرد و غبار سیلیس در کنار رعایت قوانین و مقررات ایمنی باشد.

ضرورت کنترل گرد و غبار سیلیس

افراد مشغول به کار در صنایع استخراج سنگ و معدن، کارخانه سیمان، کارخانه شیشه، کارخانه تولید سنگ و سفال، صنایع بسته بندی پودر سیلیس، صنایع ریخته گری و ذوب مواد، سنگ تراشی، کوره های آجر پزی، صنایع شیمیایی و حفاری تونل دارای بیشترین تماس با ذرات سیلیس هستند. برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از گرد و غبار سیلیس باید اقدامات کنترلی انجام گیرد که این اقدامات بخش های متعددی را در بر می گیرد.

 

 

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی در کنترل سیلیس

در صنایع ساخت و ساز و دیگر محیط های مرتبط با سیلیس تولید گرد و غبار زیان آور سیلیس اجتناب ناپذیر است و بنابراین بهترین راه مبارزه حذف آن ها از محیط پیش از انتشار در هوا می باشد. جاروبرقی صنعتی به عنوان ابزاری کارآمد و تاثیرگذار با مکش مستقیم گرد و غبار سیلیس می تواند صدمه های ناشی از آن ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

 

 

 

حذف ضایعات و گرد و غبار حاصل از کفسابی با جاروبرقی صنعتی

عملیات کفسابی هنگام ساخت یک ساختمان و یا بازسازی آن به منظور یکنواخت و صیقلی ساختن سطوح انجام می گیرد و در خلال آن لایه هایی از سطح سنگ، بتن و … برداشته می شود. لایه برداری از سطوح کف با ایجاد گرد و غبار سیلیس همراه است و در این شرایط جاروبرقی صنعتی به کار گرفته می شوند. اغلب دستگاه های کف ساب این قابلیت را دارند که به جاروبرقی صنعتی اتصال یابند و به کمک آن در زمان کف سابی ضایعات و گرد و غبار حاوی سیلیس پیش از ورود به محیط و از نقطه تولید به طور مستقیم مکش می شوند.

 

 

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی در عملیات برش و حفاری

عملیات حفاری و برش سنگ بخشی از کار ساخت و ساز و دیگر صنایع سنگین می باشد و در این عملیات ضایعات و گرد و غبار مشتمل بر سیلیس تولید خواهد شد. در این شرایط گاهی اسپری آب از انتشار گرد و غبار سیلیس در هوا جلوگیری به عمل می آورد. در کنار اسپری آب استفاده از دستگاه مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی می تواند راه حلی مناسب برای مبارزه با گرد و غبار و ذرات زیان آور سیلیس باشد.

 

 

 

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی در کارخانه های تولیدی و فرآوری

در کارخانه ها و صنایع گوناگونی که با سیلیس سر و کار دارند، گرد و غبار سیلیس سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی و پوستی می شود. حتی اگر محیط کارخانه یا کارگاه از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشد، جمع آوری ذرات و گرد و غبار از سطح زمین، گوشه و کنار ماشین آلات و … ضرورت دارد که این هدف با استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی محقق می گردد. سیستم تهویه نمی تواند همه گرد و غبار موجود در محیط را حذف نماید و باید در کنار آن ابزار قدرتمندی هم چون مکنده یا جارو برقی صنعتی به کار گرفته شود.

 

 

تدوین برنامه های جامع ایمنی و سلامت

کارخانه ها، کارگاه ها، صنایع ساخت و ساز، معادن و همه محیط های صنعتی و غیر صنعتی که با مواد حاوی سیلیس سر و کار دارند، نیازمند مدیریت صحیح هستند و باید برنامه های کنترل شده ای برای مبارزه با مواد و ذرات زیان آور گردآوری نموده و همه افراد از مدیران و مسئولان گرفته تا کارگران به رعایت همه آن ها ملزم گردند. برنامه های دقیق مهندسی شده می تواند کارکنان را از خطرات پیش رو مصون بدارد.

 

لینک های مفید :

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از محصولات

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: