ایمنی و سلامت در صنایع چوب با جاروبرقی صنعتی

8 بهمن 1397

صنایع چوب بری و نجاری از جمله صنایعی است که از دیرباز در سرتاسر دنیا طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و افراد مختلف جهت امرار معاش و یا به دلیل علاقه به این شغل روی آورده اند. در کارگاه های چوب بری تراشه های چوبی و خاک اره حاصل از برش چوب تولید می شود که این ذرات محیط کار را فرا گرفته و در میان ماشین آلات نیز نفوذ پیدا می کنند. در حقیقت وجود گرد و غبار، خاک اره و تراشه های چوب در کارگاه های چوب از اساسی ترین مشکلات و چالش هایی است که افراد مشغول به کار با آن رو به رو هستند. تماس و استنشاق مداوم گرد و غبار چوب بیماری های پوستی و تنفسی را به دنبال دارد و کارکنان باید نکات ایمنی را هنگام تماس با چوب رعایت نمایند. اما این تنها چالش پیش رو نیست بلکه باید بدانیم که انباشته تراشه های چوب با خطر آتش سوزی و انفجار همراه است و طی عملیات مراقبتی و تمیزکاری با جاروبرقی صنعتی از بروز این خطرات جلوگیری شود.



ویژگی های تراشه و گرد و غبار چوب

گرد و غبار و ضایعات چوب با داشتن خاصیت اشتعال زایی و بیماری زایی شرایط کاری را برای کارکنان و کارگران دشوار می سازند. بهترین شیوه برای مبارزه با چنین مشکلاتی در محیط کار، جلوگیری از تولید آن ها و یا خنثی نمودن آن پیش از انتشار در محیط می باشد. کنترل آلاینده ها از منبع تولید آسان تر خواهد بود و هنگامی که در محیط و در میان ماشین آلات چوب بری رخنه کنند، کنترل این مواد سخت تر می شود.

 

مقابله با تراشه و گرد و غبار چوب

ایجاد خاک اره، تراشه و ریز گردهای چوب در صنایع چوب و نجاری اجتناب ناپذیر است و راهی به جز مبارزه با آن وجود ندارد. حذف آلاینده های ناشی از چوب از محیط کارگاه یا کارخانه ضرورت دارد و هرگز نباید نسبت به این ذرات بی تفاوت بود زیرا که خطر جدی به حساب می آیند. برای کنترل گرد و غبار چوب راهکارهایی وجود دارد که متداول ترین آن ها سیستم تهویه و استفاده از جاروبرقی صنعتی می باشد.

 

 

 

 

سیستم تهویه

یکی از روش هایی که برای کنترل گرد و غبار در صنایع چوب به کار گرفته می شود، نصب سیستم تهویه است. این سیستم می تواند به حذف گرد و غبار از محیط کمک کند اما به تنهایی کافی نیست. سیستم تهویه قدرت چندان بالایی ندارد و تنها بخشی از گرد و غبار پخش شده در هوا را جذب می نماید و قادر نیست ذرات و غبارات نشسته بر روی سطوح مختلف و ماشین آلات را مکش کند. وجود سیستم تهویه مناسب در صنعت چوب با لازم است اما کافی نیست. برای تکمیل فرآیند ارتقای ایمنی و بهداشت و جلوگیری از انباشت تراشه ها و گرد و غبار کاربرد جاروبرقی صنعتی ضرورت دارد.

 

نظافت با جاروبرقی صنعتی

حذف کامل ضایعات و گرد و غبار چوب با بهره مندی از دستگاه جاروبرقی صنعتی امکان پذیر خواهد بود و بالاترین سطح ایمنی و بهداشت محیط کاری را تضمین می نماید. یکی از توانایی های منحصر به فرد جاروبرقی صنعتی جمع آوری تراشه ها و گرد و غبار از منبع تولید است.

مکش آلودگی ها از نقطه تولید سبب

– کیفیت بالای محصولات نهایی

– بهره وری بالای خطوط تولید و ماشین آلات

– سلامت و ایمنی کارکنان

می گردد و شرایط کاری را به نحوی چشمگیر دگرگون می سازد.

 

کارایی جاروبرقی صنعتی دائم کار در صنعت چوب

جاروهای صنعتی با هدف های مختلف در کارگاه های چوب مورد استفاده قرار می گیرند:

– نظافت دستگاه ها و ماشین آلات تخصصی

– نظافت عمومی محیط

– استخراج براده ها از دستگاه ها از اره، بوردهای پولیش و سایر تجهیزات

جاروهای دائم کار با تجهیز شدن به موتور توربینی قدرتمند از کارکرد مداوم و ۲۴ ساعته برخوردار هستند و برای محیط هایی نظیر صنایع چوب که به نظافت پیوسته و مداوم نیاز دارند، تجهیزاتی بسیار مناسب و ایده آل به شمار می آیند و هیچ ابزار دیگری با جاروبرقی صنعتی قابل مقایسه نخواهد بود.

 

 

دستگاه جاروبرقی صنعتی ابزاری کارآمد و با بازدهی بالا

جاروبرقی صنعتی با قابلیت کارکرد مداوم، مناسب و ایده آل برای

– بازیابی مقادیر بالایی از تراشه های چوب که بر روی ماشین آلات و در محیط وجود دارد.

– مکش حجم زیادی از گرد و غبار بسیار سبک بدون امکان بازگشت ذرات جمع آوری شده به محیط اطراف

– نظافت محیط و جمع آوری آلاینده ها با سرعت بالا در صنایع بزرگ با ظرفیت تولید بالا

جمع آوری آلودگی ها با استفاده از جارو برقی صنعتی حتی در ساعت های کاری و در زمان کارکرد ماشین آلات امکان پذیر است. بهره مندی از یک جاروبرقی صنعتی دائم کار و یا نیمه صنعتی جهت جمع آوری خاک اره و براده از اقدامات ایمنی و ضروری به شمار می آید و با توجه به ماهیت اشتعال زایی چوب سطح بالاتری از امنیت مورد نیاز است. مکنده صنعتی به کار گرفته شده در صنایع چوب باید به فیلتر آنتی استاتیک تجهیز گردند و حتی بهتر است از مکنده ضد انفجار دارای گواهی نامه ATEX استفاده شود.

 

مکش مستقیم از نقطه تولید با مکنده مرکزی

در صنایع چوب، تعداد زیاد ماشین آلات، ابعاد بزرگ و تراکم دستگاه ها و تجهیزات و هم چنین احتمال بروز انفجار به دلیل تجمع تراشه ها ضرورت استفاده از جاروبرقی صنعتی را بیش از پیش آشکار می سازد. با نصب سیستم مکنده مرکزی می توان هم زمان نظافت چند نقطه را به صورت مستقیم در دست گرفت.

 

نحوه عملکرد سیستم مرکزی

یک جاروبرقی صنعتی با دارا بودن چندین نقطه مکش کنترل کاملی از هر گونه گرد و غبار و تراشه های چوب را ارائه می دهد. با نصب سیستم مکنده مرکزی به وسیله جاروبرقی صنعتی آلاینده ها و به ویژه گرد و غبار به طور مستقیم از محل تولید مکش می شوند و بدین ترتیب از انتشار این ذرات در هوا و محیط جلوگیری به عمل می آید. با این سیستم کاربران هوایی را تنفس می کنند که حداقل غلظت آلاینده ها را دارد و علاوه بر آن میزان انباشت تراشه ها و گرد و غبار در محیط به کمترین میزان ممکن کاهش می یابد.

 

لینک های مفید :

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از محصولات

اسکرابر و زمین شوی صنعتی

شما می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان شرکت شریف صنعت اطلاعات تکمیلی در خصوص قیمت و ویژگی‌های انواع دستگاه های نظافت صنعتی (اسکرابر ، زمین شوی صنعتی ، جاروبرقی صنعتی ، واترجت صنعتی) را به دست آورید ۰۲۱۴۵۷۴۹۰۰۰ و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

دیدگاه کاربران
نام (الزامی):
ایمیل:
ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد
وب سایت:
نظر شما: